پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250882
کاهش پروتکل هاي بهداشتي در چهارمحال و بختياري/ کرونا در کمين عادي انگاري مردم
تاریخ انتشار : 1400/05/23 12:26:06
نمایش : 1197
مجيد شيراني رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني استان گفت: در گذشته 90 درصد مردم مسائل بهداشتي را رعايت مي کردند و ضعف ما در راستاي آن 10 درصد مردمي بود که بهداشت را رعايت نمي کردند،در حال حاضر رعايت پروتکل هاي بهداشتي بسيار کم شده است و 40 الي 50 درصد رعايت بهداشت صورت مي گيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛دکتر مجيد شيراني رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني استان چهارمحال و بختياري در جلسه ستاد مديريت بيماري کرونا کشور  که با حضور فرمانده کل سپاه و وزير بهداشت برگزار شد ، نا هماهنگي بين مجموعه ها در عمل را يکي از علت هاي مديريت نامطلوب در بيماري کرونا دانست و افزود: مساله کرونا يک مساله چند بُعدي است و يکي از ضعف هاي استراتژيک در مديريت کرونا نبود هماهنگي بين بخشي کامل در عمل است،براي مديريت اين بيماري بايد اقدامات همدلانه و هم راستا انجام شود.

وي بيان کرد:خيلي ها در رده مردم و در رده مسئولين شايد به اين باور نرسيده بودند که کرونا چقدر مساله غامض و پيچيده اي است و مي تواند بحران زا و خطرناک باشد،در حيطه اجرا در مسئله بهداشت و درمان محيط به کادر درمان نمره قبولي ميدهم ولي شايد مهمترين نقطه ضعف مجموعه وزارت بهداشت در مديريت کرونا عدم اصرار شديد بر مواضع بود.

دکتر شيراني با بيان اينکه با کسي تعارف نداريم اظهار کرد:در خيلي از مجامع رسمي نتوانستيم منويات و منظورمان را به اعضاي جلسه تفهيم کنيم و بر اجراي چيزي هايي که مي گوييم مسر باشيم ، يکي از عللي که با بحران روبرو شده ايم همين مسئله مي باشد.

وجود موج هاي مختلف طبيعت بيماري است

رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان همچنين عنوان کرد:داشتن موج هاي مختلف طبيعت بيماري است و در همه کشور ها همين است و بي انصافي است که فکر کنيم برخي کشور ها در شرايط بهتري بسر مي برند و بايد امکانات و تجهيزاتمان را مقايسه کنيم.

وي بيان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نتوانستيم به بقيه اين مسئله را تفهيم کنيم که اين بحران نياز به هزينه دارد و نقطه ضعف ما در برابر اين بيماري تامين هزينه و تجيهزات بود ،دانشگاه هاي علوم پزشکي رها شدند تا با همان بودجه معمول که ماموريت هاي معمول خود را انجام مي دادند، کرونا را مديريت کنند.

شيراني تصريح کرد:ما مديران مياني در وزارت بهداشت واقعا به لحاظ تجهيزات و منابع روز هاي آزار دهنده اي داشتيم و شرمنده پرسنل و کادر درمان از جهت پرداخت به موقع حق زحمه هاي پرسنل شديم.

وي افزود:  به سختي توانستيم از شرکت ها، لوازم و تجهيزات مربوط به بيماري کرونا را تامين کنيم ،در کرونا دو فاز داريم يک فاز پيشگيري قبل از ابتلا به کرونا مي باشد و بعد مديريت کساني که به کرونا مبتلا شده اند.

با همه گرفتاري هاي اقتصادي موجود در جامعه مردم همراهي بسياري دارند

وي بيان کرد:مردم بسيار خوبي داريم و در بحث پيشگيري بخصوص در موج آخر نتوانستيم گاها پروتکل ها را رعايت کنيم،با همه گرفتاري هاي اقتصادي موجود در جامعه مردم همراهي بسياري دارند ولي همه جاي دنيا مرسوم هست که عده اي قانون شکنند.

شيراني همچنين بيان کرد:حتما عده اي از مردم دلسوز و مهربان رعايت کننده هستند ولي عده اي منافع شخصي خودشان را بر جامعه ترجيح مي دهند،در کشور تصميم مناسبي براي کساني که به اکثريت مردم احترام نمي گذارند گرفته نشده است.

مجيد شيراني رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان در پاسخ به علت بسته بودن مراکز واکسيناسيون و نبود سرم در مراکز درماني و داروخانه ها اظهار کرد:يکي از مسائلي که ما مديران مياني در آن بسيار اذيت شديم همين مسئله تلاش و جنگيدن دست خالي به صورت روز مره براي تجهيزات و وسايل است،به جاي اينکه برنامه ريزي علمي انجام دهيم و همکارنمان را اقنا کنيم و در ميان آنها حضور پيدا کنيم و به آنها روحيه دهيم به انتظار پشتيباني و تجهيزات مانده ايم،تهيه و توزيع اينگونه اقلام جزء وظايف مديران مياني نيست و اين اقلام بايد به وفور در اختيار ما قرار بگيرد.

وي عنوان کرد:مادر مسئله کمبود سرم در کشور استرس زيادي را تحمل کرديم و براي مديريت کمبود سرم دردسر هاي زياد کشده ايم،اين تصميم من و همکارانم در دانشگاه که به بخش خصوصي سرم ندهيم تا بيمارستان ها دولتي دچار کمبود سرم نشود بسيار تصميم سختي است و بين کار بد و بدتر مجبور به انتخاب بد هستيم.

شيراني افزود:در دوروز گذشته دچار کمبود واکسن در استان بوديم و ديروز با رسيدن واکسن افرادي که در روز گذشته جامانده بودند را واکسينه کرديم و متاسفانه واکسن تمام شد.قرار بود در شب گذشته واکسن به دستمان برسد اما هنوز واکسني دريافت نکرده ايم.

تا روز يکشنبه واکسن در شهرستان هاي شهرکرد و فارسان وجود ندارد

وي ابراز کرد:علي رغم اينکه شب گذشته براي دريافت واکسن  ماشين يخچال دار به فرودگاه تهران فرستاده ايم  اما تا کنون واکسني بدست ما نرسيده ، واکسن هاي کرونا توسط مسئولين بهداشت در فرودگاه توزيع مي شود و بغير از استان ما چندين استان ديگر هم واکسن در يافت نکرده اند،تعداد واکسنها کم است واين مسئله از طريق اخبار صدا و سيما و فضاي مجازي اطلاع رساني شده است و تا روز يکشنبه واکسن در شهرستان هاي شهرکرد و فارسان وجود ندارد.

مجيد شيراني همچنين افزود: در قانون گذاري دچار ضعف هستيم ،90 درصد مردم مسائل بهداشتي را رعايت مي کردند و ضعف ما در راستاي آن 10 درصد مردمي بود که بهداشت را رعايت نمي کردند،در حال حاضر رعايت پروتکل هاي بهداشتي بسيار کم شده است و 40 الي 50 درصد رعايت بهداشت صورت مي گيرد.

وي افزود:کاملا مشخص است که کسي که مبتلاي به اين ويروس است بايد قرنتينه و جداسازي شود و بايد حتما شخصي مسئول نظارت بر اين رفتار بيمارباشد که در صورت عدم رعايت از نظر ما اين شخص مجرم محسوب مي شود و بايد برخورد شود.

شيراني عنوان کرد: جاي تاسف و تعجب بيشتر آنجايي است که قانون داريم ولي اجرا نمي شود،ستاد ملي کرونا قوانيني را هم پاي شوراي امنيت ملي کشور تصويب مي کند و اين قوانين مي بايست اجرايي شود،گروه هاي شغلي مشخص شده است و در شرايط قرمز آمده است چه گروه هاي شغلي تعطيل هستند،مسئول اجراي اين ها هم مشخص است و وزارت بهداشت نقش ناظر عاليه را دارد.

بيش از دو سوم موارد ابتلا به کرونا در مجالس عروسي،عزاداري و دور همي ها صورت گرفته است

وي افزود:بر اساس تحقيقات مدون صورت گرفته در استان بيش از دو سوم موارد ابتلا به کرونا در مجالس عروسي،عزاداري و دور همي ها صورت گرفته است و بر اساس قانون برگزاري هرگونه مراسمات در شهر هاي قرمز ممنوع است ، مي باست اين مراسمات را تعطيل کرد و از ورود و خروج مسافر به شهر هاي قرمز و نارنجي جلوگيري شود،بسنده به جريمه کافي نمي باشد.

دکتر شيراني در پايان اين نويد را به مردم داد که با همراهي آنها و عبور از موج پنجم کرونا ، بر اساس علم اپيدولوژي و بيماري هاي عفوني ديگر موج سهمگيني نخواهيم داشت عنوان کرد: سيستم بهداشتي و درماني بدون هيچگونه باري اين وظيفه را انجام مي دهد گرچه که اين کار بسيار فرسايشي و خسته کننده شده اما بر اساس شغل و وظايفي که داريم همچنان ايستاده ايم و خواهيم ايستاد و در خدمت مردم هستيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html